Annons:
Etikettallmänt-om-poesi
Läst 635 ggr
Maria
2014-08-31 08:20

När blir man en poet?

Jag har en allmän fundering.

När blir man en poet?

Är man det bara för att man skriver poesi på sin kammare? Är det när man fått utgett sin första bok? Publicerat sin första dikt? Är man det efter att ha studerat litteratur och litteraturhistoria?

Det finns inget enkelt svar men vore roligt att höra hur ni tänker?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maria
2014-08-31 11:07
#1

Bör man t.ex ha en viss kunskap om poetik?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Cordata
2014-08-31 13:52
#2

Väldigt svår fråga tycker jag, det är ungefär som att fråga när någon blir konstnär eller författare. Rent spontant anser jag nog att man blir poet när man aktivt ägnar sig åt att skriva dikter och delar med sig av dem till sin omgivning :).

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

[MikaelaR]
2014-08-31 16:23
#3

Jag har inte mycket kunskap om poesi jag började bara skriva av en anledning och sen visade det sig att många gillar mitt sätt att skriva på jag har också fått ut något av att läsa andras poesi jag bryr mig inte vad man kallar mig jag gör det jag gillar vad tänker du om saken Maria?

Maria
2014-08-31 21:10
#4

Jag är väldigt kluven i frågan.

När det gäller konstnärer så finns ju gedigna konstutbildningar och frågan är om man är konstnär när man gått igenom flera års utbildning, när man haft utställningar eller om man säljer/lever på sin konst? Eller är man konstnär när man har det som hobby?

Likadant när det gäller poesi/författarskap. Är det efter man studerat litteratur/poetik eller när man fått något utgivet eller är man rentav poet/författare när man enbart skriver hemma?

Jättesvår fråga. Jag har inget egentligt svar på vad jag tycker utan var mest nyfiken…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[MikaelaR]
2014-08-31 21:50
#5

Många har säkert ingen utbildning men huvudsaken är väl att man berör folk

Maria
2014-08-31 22:28
#6

Jag håller med dig men jag undrar hur t.ex en konstnär med många års utbildning tycker om att jag som målar akvarell hemma vid köksbordet kallar mig för konstnär?

Jag tycker det är en svår fråga.

Ni som skriver poesi för privat bruk så att säga. Kallar ni er poeter?

Det finns ju inget som säger att det ena är rätt och det andra är fel utan jag är som sagt mest nyfiken.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[MikaelaR]
2014-08-31 22:29
#7

Jag kallar mig inget :) jag bara skriver sen har jag också sålt en bok men inte i någon större utsträckning.

Maria
2014-08-31 22:31
#8

Ok🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[MikaelaR]
2014-08-31 22:32
#9

Kallar du dig något Maria?

Maria
2014-08-31 22:35
#10

Nope. Poesiälskare möjligtvis😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Cordata
2014-09-01 06:51
#11

Min fästman kallar sig konstnär, och han är inte utbildad vid någon konstskola. Däremot har han fått en hel del lektioner av ett par lokala konstnärer. Jag tror han började kalla sig konstnär efter första utställningen då han fick massa tavlor sålda, sedan dess har han haft flera utställningar och sålt tavlor. Så rent krasst borde man kanske applicera det på poesi också när jag tänker efter. Man blir poet när folk är villiga att betala för ens verk :)

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

Maria
2014-09-01 15:43
#12

#11 Ja, det känns ju ganska rimligt tycker jag också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: