Annons:
Etikettdela-med-dig-av-en-dikt
Läst 694 ggr
[greenseng]1
2014-09-05 00:37

Kanske poesi

for a minute I was lonely
in a world I've never known
for a minute I was lonely
and I thought that you were gone

when a second lasts forever
and my mind is open wide
when a second lasts forever
are you still there
by my side

when the children whispers friendly
in drops from trees of light
when the wind is soothing gently
in the starsky of your sight

when a second lasts forever
and your mind is open wide
when a second lasts forever
I'm still there
by your side

Annons:
Cordata
2014-09-05 06:47
#1

Å vad fin! Har du skrivit den själv? Det är så härligt flyt i den 👍

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

[MikaelaR]
2014-09-05 08:43
#2

Jag undrar också om du skrivit den :)

Sudukura
2014-09-05 12:02
#3
Sudukura
2014-09-05 12:02
#4
[MikaelaR]
2014-09-05 13:30
#5

Sudukura varför är dina inlägg tomma?

[greenseng]1
2014-09-05 22:33
#6

🤔

  Jo.

Nog är det jag som skrivit den. Hittade den i ett gammalt anteckningsblock som egentligen var avsett för helt andra saker.
Men det är många herrans år sedan som jag skrev den. Jag var ung då. Nu är jag en slemmig gammal läbbig gubbdj..ul med knappt några tänder kvar.
Så vem vet? Ibland spelar minnet en ett spratt.

Men det är svårt att glömma den magiska natten; när jag satt med min gitarr och min Musa såg sin chans.
Henne är det ingen idé att kämpa mot. Hon vinner alltid.

Det är alltså en sång. Det finns en melodi till den. Den skall man nog inte publicera för det är extremt svårt att skriva unika melodier idag.

Men… vem vet? Jag kanske har fel här. Och ett misstag har begåtts. Men det är i sådana fall ett rent misstag. Att stjäla material och publicera det som sitt eget… det är definitivt inte min likör. Jag har för mycket av barnets "Jag vill minsann göra själv. Så det så.".

Men för att undvika ett eventuellt misstag så belöt jag mig för att titta runt lite.
Så… jag dammsög webben för att försöka hitta den. Det är förmodligen ingen som sett dikten och skulle jag hitta den så är det alltså inte min låt. Och Google är en extremt kompetent sökmotor. Det finns en förståelig anledning att de är världsledande inom området. Och den blir förmodligen bättre för varje dag. Att låten i sådana fall är gammal spelar ingen roll. Skulle den funnits redan så är det alltid några som skulle lägga upp den. Faktum är att den enda låt jag inte hittat texten till är ATMAs - "Halls or Amenti". Anledningen är antagligen att de helt enkelt vägrat lägga upp den. Och ibland är det nog svårt, även för en engelsktalande person, att höra vad de sjunger om.

Men… jag kammade noll. "When a second lasts forever" verkar vara en standardfras. Den finns i poetiska, vetenskapliga och psykologiska sammanhang och i andra också. Men lägger man till nästa strof så börjar Google klippa. Med andra ord den söker texter där den första strofen finns och sedan letar den fragment i texten som eventuellt stämmer in på delar av frasen. Då förstår
man att den inte hittat de två stroferna som helhet. Hade den gjort det skulle utfallen komma först i sökningen.

Men resultatet på en sökning på första frasen i dikten förvånade mig. Där fick jag bara en träff och det var hit. IFO verkar vara direktkopplad till Google. Men resultatet bekymrar mig lite. Frasen är ju, som jag ser det, en standardfras. Saker som har med "lonely" att göra är ju nästan archetypiska inom diktkonsten. Och svaret här kan vara att grammatiken är helt fel. Eller att det är "Swengelska". Ett kanske överdrivet exempel på Swengelska är uttrycket:
"Who are you? I don't feel again you". Vilket är en Swengelsk översättning av:
"Vem är du? Jag känner inte igen dig."
Vilken engelsktalande person fattar den meningen?

Det kan också kanske bero på att ordet minute används. Det är kanske inte så vanligt i detta samman hang. Man föredrar ofta en längre eller kortare tidsrymd.

Men varje språk har ju sin atmosfär och frasering. Och här kanske jag ligger utanför. En engelsktalande person skulle förmodligen välja ett helt annat sätt att visa fram den.

Dessutom har texten ett av mina prosaiska fingeravtryck på sig. Så jag är nog ganska säker på att den skrevs av mig. Jag kände mig nästan lite löjlig när jag sökte efter den.

Och tack för de positiva kommentarerna. Det gäller även de tomma fönstren. Jag tolkar det som ett sätt att säga:
"Jag saknar ord". I detta fallet en komplimang.

Men… om någon skulle hitta den (kolla då tidsstämpeln när den lades upp) så skulle jag vara oerhört tacksam att få veta det.

Annons:
Upp till toppen
Annons: