Annons:
Etikettfrågor-om-poesi
Läst 574 ggr
fiore
2014-09-05 23:03

Hur ska poesi se ut?

Nu har jag funnit till PiF, och försökt skriva min första poesi:

Himlen är mörk

Lika mörk som en snork

Månen lyser till mannen min

Som ligger bredvid mitt vin

Händer låsta

Läpparna döpta

Det är bara vi två

I all vågor.

Hur uppfattar ni poesi? Jag uppfattar som att det ska rimma på varje slut till nästa slut. Men lite senare blev jag tveksam, räknas ''.. vi t - I all gor'' som poesi eller inte?

don't let anyone destroy your happiness Pussmun

Annons:
[MikaelaR]
2014-09-06 19:23
#1

Hej! vad kul att du har hittat hit hoppas du vill dela med dig av mer poesi.

Nej det måste inte rimma överhuvudtaget. Vissa skriver poesi med rim, men väldigt många har inget rim med alls man kan få en fin klang i dikten ändå. Lycka till 😉

fiore
2014-09-06 19:44
#2

Hej, tack för ditt svar! Så vad är poesi entilgen om det inte ska rimma? Någon vers bara? 🙂

don't let anyone destroy your happiness Pussmun

[MikaelaR]
2014-09-06 21:02
#3

Åh vad svår fråga… läs poesi och titta efter vad för olika stilar som finns kända poeter finns det många av kanske kan någon som läser denna tråd tipsa om någon annars kan du läsa om vad poesi är här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Poesi

Här är en dikt av tomas som vunnit nobelpriset: 

APRIL OCH TYSTNAD

Våren ligger öde.

Det sammetsmörka diket

krälar vid min sida

utan spegelbilder.

Det enda som lyser

är gula blommor.

Jag bärs i min skugga

som en fiol

i sin svarta låda.

Det enda jag vill säga

glimmar utom räckhåll

som silvret

hos pantlånaren.

(ur SORGEGONDOLEN 1996)

För mig är poesi mer att "fånga en känsla"

fiore
2014-09-06 21:34
#4

Okej, då blev allt lättare! 😃

don't let anyone destroy your happiness Pussmun

Cordata
2014-09-07 00:55
#5

Ingen kan definiera vad poesi är eller vad en dikt är, utan man själv :) Dikter kan se ut hur som helst, verkligen.

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

tlover
2014-09-07 19:29
#6

De enda definitioner av vad dikter ska vara är om man följer vissa grenar av poesi (tex haiku) men poesi kan vara kort och långt, det kan rimma eller inte rimma alls, det kan gå på vers eller vara helt huller om buller, det kan vara tänkt att läsas eller tänkt att höras osv osv.

Skriv från hjärtat bara så blir det poesi, de gånger jag inte varit nöjd med mina egna dikter så har jag skrivit med hjärnan snarare än hjärtat. (fast man kan skriva poesi med hjärnan också men oftast är det enklare att skriva med hjärtat)

l'm back

Annons:
Upp till toppen
Annons: