Annons:
Etikettdela-med-dig-av-en-dikt
Läst 1119 ggr
[greenseng]1
9/6/14, 3:10 PM

Pedant och Bohem

Pedanten hon filar, hon städar, hon dammar. Hon sprätter från armen bort ett korn damm.
Bohemen han silar, han brädar, han jammar. Han röker sin pipa och för sig som skam.

De är väl för söta de rara små liven, likt ytterligheter de mötas ibland.
Väl livet kuperar och delar ut given, se omaka vandrar de fram hand i hand.

Men adeln är grym, det vet nog alla. När motsatser mötas då skapas problem.
Hör tungornas gissel när ungen syns falla ur ramen för avelns strikta system.
Måhända det blir en pedantisk bohem.

😃

Annons:
Maria
9/6/14, 3:13 PM
#1

Det var oerhört bra och klurig t😉 Har du skrivit den?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[greenseng]1
9/6/14, 3:24 PM
#2

  #1

  Ja.

Tack för den positiva kritiken. Men…

Jag förstår faktiskt inte frågan. Det finns ju olika fack man kan publicera ett inlägg i. Jag kanske väljer fel här. Jag väljer "Dela med dig av en dikt".  Och det är ju precis vad jag gör. Men en annan option är kanske bättre.

Vad vet jag? Jag är ju ny här. 🚬

Maria
9/6/14, 4:07 PM
#3

Ursäkta om du tog illa upp.

I min värld så kan man dela med sig av ex. Nils Ferlins dikter eller någon annans också🙂 därav min fråga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[greenseng]1
9/6/14, 4:17 PM
#4

  Jag tog naturligtvis inte illa upp.

Men saker och ting är många gånger lite röriga i början.

🍸

[MikaelaR]
9/6/14, 7:24 PM
#5

Du får absolut dela med dig av andras dikter! Skriv bara längst ner vem som skrivit den så det är mer tydligt. Jag vill gärna läsa fler dikter som du själv skrivit också!

[greenseng]1
9/7/14, 1:39 AM
#6

#5

  hmm… 😃

Vad är egentligen sajtens huvudsyfte?

Är syftet att få människor att bli mer kreativa? Eller är det att presentera poesins värld. Typ olika diktare. Hur man skriver en dikt. Olika former. Osv.

Vill helst inte ha ett typiskt svenskt neutralt lagom-svar här utan det egentliga huvudsyftet. Vad som är det mest viktiga.

Annons:
[MikaelaR]
9/7/14, 8:42 AM
#7

Asså det du ställer nu är en svår fråga och jag vet inte vad ett "lagom-svar" är för något. Alla som är intresserad av poesi kan dela med sig av vad dem nu än vill inom ämnet så länge dem inte delar med sig av något som sårar någon eller liknande.

Maria
9/7/14, 8:48 AM
#8

Jag tycker det står en bra beskrivning av sajten i "om sajten"

Själv skriver jag inte men läser gärna andras poesi. Mitt intresse ligger i det skrivna ordet och språkbruket.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[greenseng]1
9/7/14, 1:04 PM
#9

#7

  Nu vet du vad lagom-svar är för du lämnade just ett. 😃

Visst är jag oerhört, fruktansvärt,  extremt otrevlig, så säg? 😈

Lagomsvar är ett diplomatiskt sätt att balansera mellan två poler. Används förmodligen av alla. Tror t.om. av mig. 😃 Allt från politiker till föräldrar med barn.

Men vad jag ville veta var vad ditt hjärta egentligen brinner för. Att få folk att komma igång att testa ett skapande. Eller att ha en gemytlig samvaro i lugn och ro där det kan droppa in en dikt lite då och då.

Nackdelen med första alternativet är att det så småningom kan bli oöverskådligt. Man drunknar i ett dikthav varje dag. Då blir det svårt att fokusera.

Det andra alternativet är lugnare. Men kan bli lite väl passivt om man har otur. Men… det är förmodligen det mest harmoniska alternativet.

Anledningen att jag överhuvudtaget frågar är på grund av att jag är på nytt territorium och känner inte terrängen. Om huvudsyftet med gruppen är att visa fram redan etablerade diktares material så upplevs jag förmodligen som störande redan nu. 😃

Maria
9/7/14, 1:08 PM
#10

#9 Du har en märklig attityd får jag säga???

Min uppfattning av sidan, som förresten är nystartad, är att det mesta innehållet handlar om skrivlust med ganska få inslag av etablerade poeter.

Det kan givetvis förändras över tid.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[MikaelaR]
9/7/14, 1:15 PM
#11

#9 Jag tycker ditt inlägg hade en märklig attityd över sig. Jag har inte tänkt igenom sidan till 100 % ännu den är nystartad och eftersom alla tycker olika inom poesin tänker jag inte vara inriktad på något specifikt, du får tycka vad du vill om det för mig är det inget "lagom svar" det är bara det enda svaret jag ens kan ge utan att överdriva. Du är välkommen att försöka hitta din plats här på poesi.ifokus gör det du känner att du vill göra! och precis som #10 säger så handlar sidan  just nu mycket om skrivlust.

[greenseng]1
9/7/14, 1:19 PM
#12

Bra!

Upp till toppen
Annons: