Annons:
Etikettfavoritdikter
Läst 130 ggr
Soligajag1
7/23/19, 9:39 AM

Godmorgon denna Tisdag 23 Juli

Hejsan ! 

Har ni några favorit dikter  ? Skriv gärna någon eller  lämna mig en här så får jag läsa och begrunda , tack! 🙂🌺

Det blev visst en Novell jag skrev för några år sen. 🙂

Underbara sommar!! 

Idag är det fredagen den 1:a Juni och jag ska åka till polisen för att fixa mitt pass, om jag mot förmodan skulle åka utomlands. 
Egentligen gillar jag inte att åka bort från Sverige på sommaren för det är så vackert överallt i detta avlånga land. Att bara få ligga i hängmattan och njuta av tystnaden eller fågelkvittret runt omkring dig, med ett glas iste inom räckhåll. 
Det räcker att man blundar och drömmer sig bort, ser sig själv liggande vid en underbar havsvik med en paraplydrink bredvid sig. 

Helt plötsligt uppenbarar sig en man från dina ”tankar” . 
- Hallå , var är du nu i för drömvärld?? 
- Åhh…ursäkta , jag drömde att jag låg i den ljuva hängmattan med min drink. 
- Ja ja, säger då det. Tur man kan drömma sig bort säger en herre som står bredvid mig som också väntar på sin tur. 
- Vad har du för nummer frågar han. 
- 47 säger jag, du då?? 
- 48 , men så trevligt. Kan inte du vänta på mig så gör vi sällskap ut sen?? 
- Javisst kan jag det. 

Vi bestämmer att ses för nu ”plingar” det och det är min tur i ordningen. 
Jag vinkar lätt till honom och går in för att få mitt pass fixat. 
När jag kommer ut står han där och ler stort och säger: 
- Vänta på mig därute. 
- Okej, säger jag. 

Jag går ut och sätter mig på en bänk och vänder ansiktet upp mot solen, för nu skiner solen från en klarblå himmel och mina tankar vandrar iväg igen åt samma håll då jag blev avbruten av denna man. Jag ser mig själv liggande på denna ljuvliga sand som omger denna vackra ö jag fortfarande inte vet var den är?? 
- Hallå , hör jag vid sidan om mig, nu är du borta igen. 
- Ja, jag va visst det, men så fort jag sätter mig ner nånstans så vill jag bara njuta av denna underbara sol och då får jag dessa härliga ”drömmar!! 
- Så härligt säger han, ska vi gå till ett mysigt fik vid strand promenaden ? 
Javisst säger jag, och försöker att inte tänka så mycket på annat än att vara i nuet. 
Vi promenerar och han ler lite åt mig samtidigt som han tar en hårslinga från mitt hår som blåst iväg från mitt ansikte så jag har det framför ögonen, han lägger hårlocken bakom mitt öra och han säger: 
- Vet du att du har dem blåaste och vackraste ögon jag sett ?? 

Tänk nu riktigt ordentligt säger jag till mitt inre, innan du svarar på det. 
Jag säger:- Tack så mycket ! 
- Ja, det va väl inte första gången du fick höra det?? 
- Nja, en sisådär 112 ggn, men ingen fara. Jag är van och sen beror det på hur man säger det. 
Vissa som går förbi mig stirrar på mig precis som dem aldrig sett en kvinna med blå ögon. Ibland är det jobbigt, andra gånger bryr jag mig inte. Men nu pratar vi om roligare saker. 

- Jag heter Per och har förresten en mysig strand som jag brukar åka till ensam och tro mig om du vill, men när jag fick syn på dig där inne vid polisen så förstod jag genast att du va den personen jag ville ha med mig till mitt ”hemliga strand paradis”. 

- Vill du följa med mig dit? Det ligger vid en mysig vik som jag kallar ”kajutan” men nu måste jag döpa om den till den till ”den himmelsblå kajutan” , du kanske förstår varför?? 
- Kanske det , men nu omkullkastar du mina planer för jag tänkte åka ensam till något ställe. Men visst , jag ger detta en chans.Man lever bara en gång. När åker vi? 
- Imorgon Lördag, passar det för dig ?? Vi kan ses vid centralstationen kl. 07.00 för flyget går 10.00 och man måste va där 2 timmar före. Ska jag ta ditt telefon nr så kan jag ringa och väcka dig? 
- Okej, sa jag och skriver upp mitt telefonnr på en liten lapp som jag räcker till Per, men jag är en morron tupp så jag är uppe då. Nu ser jag Cafét där borta , vi kan väl stanna och ta en kopp Caffe Latte eller nåt säger jag. 
- Absolut säger Per, och du heter ?? 
- Hillevi säger jag men kalla mig Hille. 

- Åhh…säger han, jag har en mycket go vän som heter så. Hon är mer än en go vän, min dotter faktiskt. Vänta , jag kommer strax tillbaka med kaffet och så går han in till Caféet. Jisses tänker jag, hur ska detta sluta!! Nej, inte tänka så !! 
Nu ser jag Per komma ut med två kaffe muggar som det riktigt skummar om!! 
- Ja , jag kunde inte låta bli att be om mer skum sa Per. Det är så gott!! Han ställer ner kopparna på bordet och iakttar mig och tittar åter igen på mig och småler. 
- Vad är det ? Ser jag konstig ut?? säger han. 
- Nej då, inte alls säger jag och ler stort. Tvärtom. Du ser ut som den där mannen som finns i mina drömmar, det va därför jag stirrade, förlåt , de va inte meningen. 
- Ingen fara säger Per. I drömmen ?? drömmer du ofta eller är du en kvinna med ett sjätte sinne?? Nu blir jag ännu mer intresserad. Berätta !!

 - Ähh, det är inget märkvärdigt alls. Ibland när jag märker att jag börjar somna ser jag så konstiga bilder framför mig och då befinner jag mig långt borta, som jag va i morse vid polishuset. Då du tog mig i armen och sa Hallå till mig. Nånstans i mitt inre hade jag träffat dig tidigare men vet inte var. Så dyker du upp som ”gubben i lådan” , lite lustigt faktiskt sa jag. 

- Underligt säger han, för när jag va på väg till polisen hade jag en konstig känsla inom mig , just ”där” kommer jag att träffa ”hon” och så står du där när jag kommer fram. Du gör mig förbryllad!! 

- Jag förstår inte heller nånting av detta men ser fram emot att träffa din dotter som har samma namn som jag. Hur kommer det sig om jag får fråga?? 
- Min mamma heter Hillevi i sitt andra namn och då föll det sig naturligt att min dotter fick det namnet. Min mamma betyder mycket eller betydde mycket, hon gick bort för två år sen, och denna resa skulle jag tillägna till henne. 
Så ser jag dig därinne, om du visste vad glad jag blev! Min dotter är hos min pappa just nu, hon ska tillbringa dessa två veckor hos honom, medans jag är borta så jag får lite egen tid. Min fru gick bort då när våran dotter föddes, men de kan vi prata om sen. Nu vill jag njuta av denna tid med dig om det är okej för dig?? 

- Visst är de det sa jag. Då måste jag gå och handla lite extra kläder till resan nu så möts vi imorgon bitti. Jag kommer. Va inte orolig för det!! Tack för den ljuvliga Caffe Latten!! Så gick jag fram till denna mystiska man som heter Per och gav honom en varm Kram och sa Hej så länge, ses imorn. 

- Tack själv ”blåöga” sa han och gav mig en liten puss på kinden. Vi ses. 

Jag visste inte vad jag skulle tänka när jag promenerade därifrån och jag kunde inte låta bli att vända mig om ifall han skulle sitta kvar vid Caféet. Men visst gjorde han det och skickade iväg en ”luft puss” som han blåste iväg med läpparna och ansiktet strålade av ett härligt varmt leende som fick mitt hjärta att skena iväg. 

Sluta nu, sa jag till mitt inre. Det är ju en kille , vilken som helst som bara ville bjuda med dig på en semester tripp och du sa gladeligen ja, genast! Vilken toka man är. 

Nu skulle jag handla i godan ro och skratta i mjugg åt mig själv! Tur man kan skratta åt sig själv! 
Jag kommer ut från Kappahl med alla mina påsar då jag rusar in i en person i mitt stressande tillstånd. 

- Oj, förlåt säger jag när jag böjer mig ner på marken för att plocka upp det jag tappat, och vem ser jag om inte Per, killen jag sagt hej så länge till för ett par timmar sen, för nu ser jag klockan ovanför Hennes & Mauritz som pekar på 16.00 ! Herregud. Var har tiden tagit vägen?? 

- Men Hille , har du inte kommit hem än?? packat nånting? Kom ska jag hjälpa dig med kassarna. Vilket håll ska du åt?? 
- Jag tänkte faktiskt ta mig en macka eller nåt för jag har inte hunnit äta eftersom jag bara sprungit i 17 olika butiker, för vi kvinnor är ju så larviga , du vet. Vi måste ha nåt snyggt på oss för att behaga mannen. 
- Absolut inget fel i det sa Per. Jag är likadan fast jag är en man. Vi kan väl gå och fika eller ta en matbit tillsammans då ? sen måste jag med hem och fixa väskan, ringa till resebyrån t.om och fixa din biljett, men det kan jag göra via nätet så det är ingen fara. Kom nu så går vi, var vill du gå ? Frågade Per. 
- Nej du ,sa jag, nu får du bestämma sa jag. 
- Okej, tack. Då går vi till det grekiska stället, minns inte vad det heter nu.Akropolis eller nåt. 
- Ja, va gott, det va längesen jag va där sa jag. 
Nu gick vi med alla mina kassar för Per va envis och ville hjälpa mig med mina kassar. Vilken gentleman tänkte jag men sa ingenting till Per för utav mina erfarenheter angående män så blir dem så märkvärdiga när dem får beröm. Visst ja, jag skulle ju tänka om ! Jag gick efter Per för nu spatserade han iväg som en stolt tupp! Kunde inte låta bli att småle och självklart så vänder Per på huvudet och vips kommer orden: 

- Vad ler du åt?? 

- Ja , jag tänkte inte säga nåt först sa jag, utan behålla det för mig själv. Vilken gentleman du är! 
- Tack så mycket men kan du gå lite fortare ? Jag är hungrig som en varg, för jag har inte heller stoppat i mig något sen vi skildes borta vid Caféet. 
Åhh…tänkte jag men vart stum av förvåning igen! Jag tog lite längre kliv då och nästan småsprang efter Per. 
- Jag kommer jag kommer sa jag. 

Nu kom vi till restaurangen och döm om min förvåning så står en kompis till mig där i dörröppningen och tittar ut. Tittar lite på mig och ler och säger : 

- Är det dags att komma nu?? Jag tyckte vi sa kl 12 idag , lite lätt lunch eller?? 
Nu klickar det till i mitt ”hjärnkontor”, typiskt tänkte jag. Det va det jag gjömde att jag skulle gjort idag. Lunchat med Carina. 
- Åhh…förlåt vännen. Det är mycket nu på schemat. Per han hade redan gått in med alla kassarna och satt sig vid ett bord, satt säkert och väntade på mig. 
- Ingen fara sa hon, vem är det ?? 
- Jag tar det senare. Okej? Kan du komma till bordet och servera så får jag presentera dig så han inte funderar vart jag har tagit vägen. 
- Absolut sa Carina. Ska bara säga åt Chefen att jag tar erat bord så kommer jag. 

Jag gick in och tittade var Per satt. Hittade honom vid ett fönsterbord och slog mig ner på stolen. 

- Äntligen kommer du , sa Per. Vad vill du äta?? jag tar grillspett med soulaki, du kanske vill ha lika ?? 
- Gärna tack, sa jag och ett glas rött vore gott. 
- Okej, då tar vi en flaska och delar på. 

Carina kom in och tog upp våran beställning, sa Hej tilll Per och gick tillbaka in i restaurangen. Carina kom med våran mat och hällde upp vin åt oss båda.Vi skålade och smakade på maten, nickade samtidigt !! Sen började vi prata om vilka intressen vi hade . 

Jag berättade att jag hade 3 barn och att jag blivit mormor för 3 månader sen till en go´tjej som heter Ellie. Vi diskuterade om barnuppfostran och Per frågade mig vad jag tyckte om sträng uppfostran. 
Då började jag att skratta och jag kunde inte sluta skratta. Till slut såg Per på mig och jag tystnade. 

- Förlåt Per, men det bara kom, jag kunde inte låta bli att skratta för jag har fått den frågan så många ggr tidigare och tydligen är jag en för sträng mamma enligt en del av mina vänner Jag vill att mina barn har riktlinjer att gå efter, går och lägger sig i tid, gör läxorna efter skolan, sen får dem gå ut och leka, vi äter middag tillsammans med familjen. 

Kommer dem inte hem i tid till middagen om dem vart hos kompisar hände det att dem inte fick någon mat. Det har lärt dem att passa tider. Orenliga barn gillar jag inte heller. 

Visst , på helgerna kan det va lite slappare , då kan man koppla av från regler och tider. Men är dem tex, 13 år får dem inte va ute och slarva hela nätterna. Senast 23.00 vill jag att dem ska va hemma för sen går ju tiden och vips är klockan 24.00 innan dem somnar. 

Vi åt i tysthet , skålade med varann och nu såg jag att Per hade melerade ögon, en blandning av grått och grönt om vartannat. Så vackra och lite sneda, häftigt tänkte jag och tittar upp ur maten när jag ser ur ögonvrån att Per stirrar på mig precis som han inte vet hur han ska sluta titta på mig. Våra blickar nästan fastnar i varann och till slut måste jag titta ner för att inte säga nåt dumt. 
- Men nu har jag pratat på , vad tycker du då ? Jag hade inte upptäckt att han hade sagt , wow och nickat utan jag hade bara ”bubblat” på utav farten. 
- Jo, Hille , jag håller med dig om allt. Nu måste vi åka hem om vi ska få någon sömn för klockan har tickat iväg trots att både du och jag sa att vi skulle hem och packa. Klockan är 20.00 pip! Precis nu. Så vi måste ha haft ett meningsfullt samtal eller?? 

- Visst har vi det sa jag och log så Per tittade lite extra på mig. 

Jaja, ta det lugnt Hille sa jag till mitt inre. Du får helt enkelt ta det med en nypa salt hädanefter. 

- Förlåt sa Per men det går inte att låta bli att titta på dina ögon!! Dem gör mig knäpp och handfallen. Hur kommer det sig att du inte har någon man utan är ensam, för det har jag förstått utav ditt samtal och hur du pratar om ”dina” barn, precis som om du har uppfostrat dem själv. 

- Ja, du Per , det beror på att jag är en finska med ”sisu” och många män är rädda för kvinnor med klös i. Dem vågar inte involvera sig med mig utan vill bara ha en lek kamrat, nej tack säger jag då. Per skrattade så han kiknade. 
Nu va jag tvungen att titta lite extra på honom för han kunde inte sluta skratta. 
- Vad är det för fel sa jag, till slut. 

- Allt det du har berättat för mig nyss har slagit in i mitt ”horoskop” för jag är en horoskop maniac sa Per. Jag kan inte låta bli att titta i alla tidningar hur min dag ska se ut, varje morgon. 

Men idag hade jag glömt retro tidningen, och såg en på stolen här när jag skulle sätta mig och jag bara måste kolla mitt horoskop, skytten. Där står det att jag kommer att träffa en kvinna med ”klös i” idag! Sen berättar du denna historia för mig, då förstår du varför jag inte kunde sluta skratta. 
Jisses tänkte jag, jag är också skytt men undrade naturligtvis när Per är född. Så jag frågar , 
- När fyller du år Per ? För jag är också skytt säger jag. 
- Den 28 November säger han. 
- Otroligt , jag fyller den 29 November , då är vi skyttar båda två. Va lustigt , och så säger du att du är en horoskop fan. Det är jag med! 
- Nu måste vi betala och åka hem annars kommer jag inte upp imorgon bitti. Jag betalar den här gången sa Per, så får du bjuda på frukost imorn bitti. 
- Tackar!! sa jag, vi tackade för go mat och vinkade hej då till min kompis Carina. 
- Vi tar en taxi hem sa jag , det kan jag åtminstone få bjuda på eftersom du betalade maten. Var bor du? 

- Vid köpingsvägen i närheten av den där Restaurangen bredvid gamla Myrorna, men nu är det ju en restaurang där. 

- Okej, då vet jag. Nu vinkar jag in en taxi så åker vi. Kom nu. Taxin kom med än gång, och jag talade om adressen till taxi chauffören som sa tack, så åkte vi , jag blundade och somnade nästan med än gång och märkte inte att vi hade stanat förrän Per sa: 
- Hallå Hille , nu är vi framme hos mig. Jag tittade upp yrvaket, och sa: 
- Oj, förlåt att jag slocknade. Hoppas du haft en lika mysig dag och kväll som jag har haft , vi ses imorn bitti då. Kl 07.00 , pigga och alerta !! Väskan packad! 

- Mer än mysig!!sa Per och tack Hille för det!! Vi ses imorn bitti. Kram Kram sa han och va borta, jag berättade för Taxi chauffören vart vi skulle fortsätta åka. 

Jag satt mig upp ordentligt så jag inte skulle somna igen. Nu såg jag Välljärnsgatan skylt och taxin svängde in , jag betalade , sa tack och klev ur. Då gick luften ur mig och jag tänkte , vad hände?? Vilken dag!! Har detta verkligen hänt mig?? 
I all brådska och iver hade jag totalt glömt bort att ringa barnen, meddela att jag va sen och hade ätit redan. När jag sätter nyckeln i dörren öppnas dörren med ett ryck, men va sjutton tänker jag och hinner inte längre förrän min son kommer ut i ett huj! 
- Va sjutton är det! är min son på väg att utbrista när han upptäcker mig samtidigt som han ser alla kassar. Var har du varit? Vi har ringt massor med ggr till dig, har du inte på telefonen ?? 
- Förlåt, jag kanske har råkat stänga av den. Du vet att min telefon är konstig. 
Jag började leta efter telefonen och såg till min förvånin att den låg i väskans botten. Jag måste ha haft en toppen dag eftersom jag inte ens brytt mig om att kolla mess eller några samtal tänkte jag. 
Sen började jag le och skratta för mig själv. 
- Vad är det som är så kul?? sa Danilo, min son.som sen gick ner för trappen och sa Hejdå, mamma , jag åker och couchar nu, ses ikväll. Men då sover väl du som en gris! 

Jag skrek Hejdå efter honom !! och spatserade upp med alla ”sjutton” kassar till mitt rum, la dem på sängen. Sprang ner i trappen igen och gick ut till förrådet för att leta efter resväskan. 

Hittade den och gick tillbaka in, glad i hågen med tusen miljoner tankar som jag inte riktigt förstod! 
Vilken underbar början på denna sommardag!! 


HH 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: