Annons:
Etikettskrivövningar-till-dikter
Läst 770 ggr
Soligajag1
2019-07-26 07:28

Att lära sig att skriva , en dikt eller poesi

http://www.hoga-kusten-poeten.se/skriva-egna-dikter.html

Här kan man lära sig att skriva lite . Om man vill börja från början . 

Den här Novellen har jag skrivit för många år sen . En början. 🙂

Deppar dagar förvandlas till det DU själv skapar!!

Jag vill med denna historia förmedla en Grannsamverkan som får dig 
att känna dig som en "viktig" medmänniska! 

Jag vaknade i morse och tittade ut, såg denna trista gråa himmel. 
Va sjutton ska jag hitta på idag då ??tänkte jag för mig själv… 

Jag gick ut till brevlådan och tog ut morgon tidningen Vlt, då jag ser grannen 
mittemot som ropar till mig, - Hille , kom över på en kopp kaffe och macka. 
- Åhh, tackar , hemskt gärna säger jag. Ska bara låsa dörren.

Jag tar med mig min tidning och sätter mig vid grannens ute plats som dem har byggt så fin. Vi pratar om vad som har hänt i veckan, och sedan kommer vi in 
på födelsedagar och kalas, då säger Lisbeth: 
- Kom på kalas på Söndag , då fyller min dotter Tessan 19. 
- Ja Tack! gärna. 
Du har räddat min dag idag, för jag tänkte bara va hemma och tycka synd om mig själv, har ingen lust att göra nånting alls när jag såg denna gråa himmel därute. 
sa jag till Lisbeth. 

- Det är det vi grannar är till för, att hjälpa varandra i "vått o torrt" !! sa Lisbeth. 
- Tack så jätte mycket!! Nu mår jag redan bättre och självklart ska detta återgäldas tusen falt om!! 

Jag gick hem till mig, satt på en tvätt och bestämde mig för att ta en promenad till affären, kanske hittar nåt gott till kaffet sa jag till mitt inre. 

Medans jag gick till affären ringde en vän som nyligen har fått en touch mobil som jag har, och hon skrek rakt ut i luren : Förbannade telefon!!! 
- hahha…skrattade gott åt henne och sa: jag ringer till dig sen. 

Nu började jag så smått le för mig själv och tankarna gick tillbaka till i morse, då jag Inte ville göra nåt alls!! Nu har både grannen och en vän gjort så 
mitt humör är på topp!! 

Så tänk såhär: DU kan vara en "Jourhavande Medmänniska" , eller bara en god Lyssnare, en Granne som bryr sig, en vän som "finns där" när någon vill prata. 

Alla människor är olika , en del har så svårt att få kontakt med andra, vissa människor isolerar sig för att dem mår dåligt av olika orsaker, andra pratar "bara om sig själv" och lyssnar inte på någon annan. 
Jag skulle så gärna VILJA öppna en kontakt förmedling, eller ett kontakt nät , som får folk att gå ut hemifrån, för bara man får en "liten knuff" från någon annan så känns det lättare! 

Jag kände mig så glad när jag kom hem från affären!! 
Mitt humör är på topp!! 

Jag är så glad att jag bor som jag gör men självklart påverkar det också hur man är som människa, att man pratar med grannarna, delar med sig av sig själv istället för att bara gå ut och inte säga -Hej, till dina grannar. 

Nu kom jag in på ett ämne som jag "bara" måste berätta om. 
Hur vill du att din/dina grannar ska vara?? Hur mycket ska man berätta om sig 
själv? Ska man bjuda sina grannar på fika ?? 

Jag bor i en radhus länga som lägenheterna har en egen ingång, uppe/ nere, dem lägenheterna nere på har en ute plats medans min har en balkong. 

Jag trivs "som fisken i vattnet", har bra kontakt med grannarna. Jag tycker att det är viktigt att man säger - Hej till sina grannar. Man behöver inte berätta hela sitt "livs historia", men vissa får man bättre kontakt med än andra! 

"Gemenskap" är det ordet jag vill komma till!! 

För trots att man kanske har en dålig dag säger vi, så kommer du hem från jobbet, skolan mm. 
Du ser grannen som är ute och påtar i trädgården tex, och säger: 
- Hej, hur mår du?? 
- Tack bra, hur mår du själv ? 
- Nja, inge vidare säger jag, haft en tuff dag. 
- Kom in och sätt dig, så fixar jag kaffe under tiden, vill du prata så gör det, annars får du "bara vara". 

Det är "En slags Gemenskap" !! som jag Värderar högt!! 
Så denna DAG blev en "Underbar dag"!!!

HH 🙂

Annons:
[Hukanson]
2019-07-28 08:32
#1

Sverige har talang! SLU efterlyste fågeldikter och fick ett stort gensvar:   https://www.slu.se/institutioner/ekologi/ovrigt/poem/

Tanita
2019-07-31 07:06
#2

Vilken fin novell! Kanske jag också vågar skriva något.

Soligajag1
2019-07-31 07:09
#3

#1  Visst har Sverige det !  Tackar! 👍 

#2  Tackar!!  Självklart ska du skriva en novell ,  Jag läser den senare , nu till jobbet! Kram och lycka till , låt inspirationen flöda!!! 👍

HH 🙂

Tanita
2019-07-31 07:09
#4

#3: Tack ska du ha! Kram och ha en bra dag på jobbet!

Upp till toppen
Annons: