Annons:
Etiketttips-om-poeter-och-poesi
Läst 86 ggr
Soligajag1
2019-10-10 10:43

Torsdag den 10 Oktober 2019

https://www.poeter.se/Min+Sida 

Hejsan ! 
Kika gärna in här på Poeter.se där jag är medlem , skriver dikter , poesi och Noveller .

En Novell jag skrivit . 🙂

Soligajag1

( Bilder från pixabay) 

En spännande resa

Idag ska jag förverkliga mina drömmars resa som jag
gång på gång vaknat ur med svetten lackande och lakanen invirade
hårt om kroppen.
Nu står jag resklar med all packning i min schackrutiga väska som jag hittade
i denna härliga secondhand affär.
Funderar om jag fått med allt på listan samtidigt som jag tar på mig min jacka
och lägger nycklarna i fickan.
Telefonen ger ifrån sig en signal om att jag är sen till mötesplatsen där vi skulle ses idag klockan nio. Min väninna är där redan så nu måste jag sätta fart.

Lova mig en sak sa min väninna igår innan vi skildes åt, tänk inte så mycket!
Släpp allt och ge dig hän. Detta är våran egen tripp och du lovade mig att ingen annan skulle få veta det.

Alla känslor som jag lagt locket på för att njuta av dessa fyra dagar med min väninna som är den underbaraste och goaste människan som går i ett par skor.
Hur fick jag till det om henne som person.
Hon går som en häst som travar och jag som tycker att jag springer fram som en ångvält.

Äntligen kommer du säger min väninna Heidi , vad sjutton har du pysslat med egentligen hela morgonen?
- Pysslat med lite olika saker och en viktig detalj.
- Du lovade mig sa Heidi.
- Jaja. . jag skrev bara ett brev till barnen, kortfattat om var jag tog vägen och att jag kommer hem om några dar.

Titta därborta sa Heidi, nu är vi framme vid stationen där vårat tåg ska ta oss till den "hemliga destinationen". Jag förstår inte hur du lyckades få mig till det här Irja, ska vi vända och åka hem. .
- Glöm det sa jag , detta ska bli årets succé och en fantastisk upplevelse för oss båda. Kom nu så kliver vi på tåget och kollar vad dem har för gott i restaurangvagnen.

Vi lämnade vårat bagage på en hylla och begav oss till det spännande äventyrets början. Hur skulle detta sluta ?
Det vattnades i munnen på mig när jag såg alla delikatesser på faten som dignade som stora klasar av vindruvor, ostar , fikon, oliver och små salami korvar . Vackert skurna kuvertbröd och kex i olika former.
Vi tog varsin bricka och började plocka för oss.
Undrar om det finns någon juice hann jag tänka innan det kom fram en servitör och gav oss ett varsitt glas nypressad apelsinjuice.

- Hejsan och välkomna till " Paradiset Oasen" , jag kommer strax med äggröra och bacon. Var så god och sätt er sa en man med dem härligaste varma bruna ögonen jag skådat på länge.
- Tackar sa jag och såg hur Heidi stirrade på mig. Vad är det nu då?
- Du lovade sa hon.
- Jag blev bara så paff, ursäkta då.

Vi åt och åt , vilken frukost! Nu behöver jag inget annat än en kopp kaffe till och just då kom mannen in med kannan och hällde upp en varsin kopp kaffe åt oss, gav oss ett leende som tog mig ur sans. .
Mina tankar vandrade åt det lycksaliga hållet och min väninna tog mig i armen nu och skakade på huvudet.
Jag började skratta och kunde inte sluta förrän hon nöp mig i armen.
-Aj, varför gör du så?
- Irja , vi kom överens om två viktiga saker , ingen kontakt med vänner eller karlar på denna resa. Förstått! Kom nu så går vi till våra platser och tar det lilla lugna. Denna resa ska vi bara tänka på oss själva utan andra som stör.

Jag följde med Heidi med ett leende på läpparna trots allt men kunde inte låta bli att snegla bakåt och fick se dessa ögon som stirrade på mig.
Mitt hjärta började bete sig konstigt så jag va tvungen att lugna ner mig själv.

- Ska vi spela kort eller nåt sa Heidi när vi satte oss ner.
- Nja. . får jag bara kolla mina mail ? Nej , visst ja , vi skulle inte göra det heller. Förlåt mig. Okej , plocka fram kortleken då sa jag.
Vi spelade poker och Heidi vann hela tiden så jag till slut blev irriterad och sa : Vad har du för magiska fingrar eller fuskar du ?
- Nej, hon fuskar inte sa mannen som serverat oss frukost , hon har alltid varit en "korthaj". Får jag vara med sa han ?
- Mmeen. . . var kom du ifrån ? Jag hörde inget . . sa jag och tittade på honom.

- Förlåt sa han , det är jag som ska ta er till eran destination och mitt namn är Harri.
- Men vem är du som vet hurdan Heidi är i kortspel?
- Bara en go´vän till henne.

Okej , då förstår jag. Finsk dessutom.
- Visst sa han, kom till Sverige som liten pojke men längtar tillbaka till mitt hemland Suomi. En vacker dag kanske jag åker tillbaka. Nu ska jag lämna er ifred och börja med lunchen för det är någon timma kvar på resan.Hej sålänge.

-Kan jag få en förklaring nu Heidi , tack.
- Visst sa hon, det är min kusin från Finland och jag hade ingen aning om detta ska du veta. Tro inte något annat snälla Irja.
- Jag ska fundera på saken sa jag med ett leende. Trevlig kille förresten.

Timmarna gick och jag blev nyfiken på denna herre som tagit oss på denna märkliga resa. Hur väl kände min väninna honom.
Får väl undersöka det mera efter denna resa tänkte jag och såg på Heidi nu.
- Hallå Heidi, ska vi gå bort till Restaurangen och äta lite lunch för nu börjar jag bli smått hungrig.
- Visst visst sa hon som vaknat ur sin slummer. .

En spännande resa 2

Vi gick till restaurangen och möttes av härliga dofter från det uppdukade lunchbordet. Havets delikatesser stod det på en skylt där jag genast hittade min favorit som är bläckfisk. Ska bli spännande och smaka på den tänkte jag för jag är en kritisk person när det gäller mat och dess tillagning.

Paella fanns på bordet som jag självklart måste smaka på.
Flera olika dressingar i söta små skålar , olivbröd, sallader och frukt i stora klasar som gjorde att min hunger tog vid.

Jag fyllde min tallrik och gick till bordet där Heidi redan satt och mumsade.
- Vill damerna ha ett glas vitt till maten frågade Harri ?
- Gärna tack sa vi båda.
Harri kom med vinet och serverade först lite till mig så jag kunde smaka.
Gott sa jag och glaset fylldes på nytt samtidigt som jag sneglade på Heidi och frågade henne vad hon tyckte.
- Helt okej .
Sedan kom han med två glas och en karaff med vatten. Karaffen måste va i kristall för den blänkte så vackert.

Maten slukades åter och jag kunde inte annat än sucka av belåtenhet.
Jisses vilken kock tänkte jag eller är det Harri som är kocken.

Funderar du på vem det är som tillagat allt detta så är det Harri sa Heidi, han är fenomenal i köket.
Han har gått många olika utbildningar inom Hotell-och Restaurang.
Kommer inte riktigt ihåg men tror han har jobbat utomlands några år innan han kom tillbaka till Sverige.
Idag vet jag inte var han jobbar, han får väl berätta det sen en dag för nu ser jag en person komma till oss som vinkar att vi ska följa med, tåget kanske är framme strax.
Så vi begav oss till våra platser , tog ner våra väskor och gick till utgången.
När vi kom ut stod där en person med en skylt med våra namn på.

Va spännande det ska bli sa jag till Heidi och log men nu förstod jag ingenting när personen började gå mot ett plan som stod lite längre bort.
Skulle vi flyga nånstans eller va jag helt ute och cyklade.
Vi blev beordrade att kliva på planet. lämna väskorna och sätta oss.
Nyfiket tittade jag ut genom fönstret och kände med ens att nu har min semester börjat!!
Underbara Heidi som har tagit mig på denna tripp för hon tror väl säkert att jag inte har lyckats klura ut hennes överraskning.
Livet kan inte bli bättre!!

HH 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: