Annons:
Etikettskriva-av-sig
Läst 109 ggr
Soligajag1
2020-07-07 15:00

En kväll värd att minnas / Slutet

Jadu Igge , planering och åter planering.
Var va det nu du skulle lämna pengarna, inne i telefonautomaten utanför centralstationen eller ? Och bara i hundralappar , ojoj. . Denna person som kommer och hämtar pengarna får sig en käftsmäll.
Men vi måste klura ut var han håller din bror gömd.
Din bror måste ha någon ovän eller en avundsjuk kompis kanske.
Vad har din bror för yrke ? Sa Iris.
Han är pilot sa Igge.
- Jisses Amalia sa Inger. Då förstår jag varför dem tagit honom. Dem tänker säkert använda honom som knarkkurir eller 'pengatvättare' .
Är han rik eller ?
-Nja , vi fick ärva en del pengar av en avlägsen släkting från Finland sa Igge.
- Hahah. . Såklart det är från Finland , Iris har ett band till Finland, hennes mamma är från Finland och hon pratar finska flytande.
Det blir bara bättre och bättre det här.
Vet du om den här släktingen har någon som bor här mer än ni då? sa Inger.
- Nej, det vet jag inte, till det hela så är min bror en väldigt duktig affärsman med pengar , han placerar dem i olika aktier och sen har ökat värdet på dem.
Han har nån slags maskin i huvudet för han vet precis när han ska sälja dem innan dem sjunker i värde. Sen väntar han en dag och köper och säljer , så håller han på. Så han har säkert pengar i madrassen , , skrattade Igge.

-Vilken bror du har , är han gift ? sa Isabelle , snygg ? För han verkar va en clever guy.
- Nej, faktiskt inte. Många säger att han påminner om Mel.Gibson för han har samma ögonfärg, sådär klara och blå sa Igge.
- Farligt farligt sa Isabelle.
- Hörru du du, sa Iris , nu ska vi faktiskt diskutera andra saker. Fritagning och hur vi skulle göra med pengarna.
- Det är lugnt sa Igge, jag har vart med om så många historier med min bror, skulle kunna skriva en bok om honom sa han med ett rått skratt.
- Vad har vi gett oss inpå flickor sa Iris? Vi kanske ska avstyra detta. . Dilemma. .

Vad sjutton skulle vi göra ? Strunta i alltihopa och kontakta det riktiga
polisväsendet denna gång.
- Hallå Hallå sa plötsligt Igge , nu kan jag ha en idé var hans finns, förresten heter han Ismo , glömde säga det, vågade inte . . men i alla fall så har vi ett
gammalt ruckel till stuga utanför stan i närheten av Irsta heter det visst.
Nu kunde inte kvinnorna hålla sig för skratt , finns det bara namn och ställen på I eller. . ?
- Våran mor tyckte om bokstaven I för den påminner om igelkottar sa Igge, hon har alltid månat om dessa varelser, hon kunde ha ett helt stim av dem utanför torpet och så gav hon dem mat.
- Jaja, men ska vi ta och åka till den där stugan eller ? Sa Inger.
- Visst , men då måste vi ta någon av era bilar för min känns igen på långt håll, den är knallgul sa Igge.
- Vi tar min sa Isabelle , det är en liten skön pärla som jag har döpt till Illern.
Igge började garva så mycket nu att det inte gick att stoppa honom.
- Sa du en skön liten pärla , illern. Voi voi!! Nu kom det några ord på finska till och med från honom.
Tiden va knapp så vi skred till verket, gick ut till garaget där Illern stod.
Svart som natten och en skåpbil.

Vi satte oss alla i bilen , Igge satte sig bakom ratten och Isabelle gav honom nycklarna och bad honom va försiktig med hennes pärla. Han lovade dyrt och heligt att lyssna på henne.
Han körde till och med sakta och mjukt , kände knappt att han bromsade.
Till slut sa han att han varit chaufför till en minister Ilpo.
Detta äventyr kan inte sluta mer än olyckligt!!

- Snart är vi framme sa Igge , ser ni en skamfilad stuga längre in på
grusvägen?
- Jadå , kom det i korus , men kör inte ända fram sa Iris. Nu måste vi tänka efter lite , hur tänker den där människan som håller din bror fången.
Okej, nu går vi ur bilen allihopa och Isabelle får krypa dit och kolla in läget om vi ser någon.
Mycket riktigt , Isabelle kröp som en iller med huvudet guppandes fram och tillbaka. Kunde inte annat än skratta åt hennes stil fast jag sett detta tusentals gånger.
Hennes hand åkte plötsligt upp och visade tummen upp vilket betyder att allt är ok samtidigt som det finns ett kolli inom räckhåll!
Isabelles egen iakttagelse !
Wow!! Nu viftade hon som en tok och vinkade med handen 'hitåt' nu!!

Vi  blev så till oss utav Ingers vinkande att ingen tänkte sig för utan alla skulle prompt springa iväg.
Isabelle stoppade oss och skakade på huvudet och sa:
-Men vad har hänt med I-gänget ?
Då vaknade vi och grupperade oss i led som på spioners vis.
Först Iris , sen kom Inez, Isabelle och sist Igge.
När vi kom närmare stugan så helt plötsligt utan förvarning springer Igge fram som en skadeskjuten kanin och skriker ajajaj. .
- Kom och hjälp mig någon. Sen kastar han sig på marken och håller sig för magen där det har bildats en blodpöl. . Va sjutton, hur har han blivit skadad hinner jag tänka när en person kommer ut från stugan och ser Igge ligga
på marken. Vi alla andra har fattat galoppen nu och har krypit under några grenar.
Mannen kommer fram till Sigge och ska böja sig ner för att se vem det är men han hinner inte så långt, nu kommer brorsan ut från stugan och kastar sig handlöst över mannen. .

Mannen vart så chockad när Ismo, Igges bror kom utspringande sådär och kastade sig över honom att han bara låg där.
Nu reste sig Igge upp utan smärre problem.
Bröderna kramades och Igge frågade Ismo hur han mådde efter omständigheterna?
- Bra sa Ismo men nu tar vi den här skurken och åker med honom till polisen , den riktiga polisen.
Vi skrattade som tokar för nu kom vi fram ur vårat krypin allihopa.
-Jag skulle vilja vinna presentera dektivgänget , Inger, Isabelle, Inez och Iris.
Dem har varit en klippa åt mig. Riktiga kvinnor.
Ismo kom fram och tog var och en av kvinnorna i famnen , gav dem en varm kram. Nu sätter vi fart innan den där typen vaknar ur sitt komaläge.
Jag berättar allt sen , hur han lyckades övermanna mig.

Ismo högg tag i herrn och lyfte upp honom som en vante.
Man såg musklerna spela under kläderna. Vilken man tänkte Isabelle.
Vi tågade alla mot bilen , föste in mannen bak i bilen med bundna händer och fötter ifall han skulle ge ifrån sig nåt ljud.
Vilken otrolig deckare det skulle bli av detta spektakel tänkte Iris när hon satt där i sina egna tankar.
Iris hade flera deckare som fått pris för 'Den mest spännande och roligaste historien' !
Tänk att få komma hem och slå sig ner vid datorn för att få ut allt som hänt dem senanste dagarna till något hemskt och riktigt ruskigt!!
Det kliade i fingrarna utav iver.

Nu är vi strax framme sa Igge , snälla söta damer. Låt mig få gå in till polisen och berätta min historia.
- Okej sa alla damerna, du får den stora äran!
Så vi satt kvar i bilen och väntade och väntade . . .
Till slut kunde vi inte hålla oss utan klev in på polisstationen och där möttes vi av så stora skrattsalvor att vi funderade vad som pågick.

Polischefen kom fram till oss och gav oss en varsin kram.
-Vilken historia ni skapar varenda gång ni ska ha en 'egen tjejkväll' !
Vad ska denna deckare heta Iris ?
Glada Oxens coola damer eller ?? Sen skrattade han som en tok!!

HH 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: