Poesi iFokus

Poesi

Etikettallmänt-om-poesi
Läst 70 ggr
Pådrift?
2020-11-12 10:24
3

Form?

Hej, ganska ny här på forumet. Ser att vi är ganska få här men kul att det finns några andra poesiälskande själar.

För mig liksom troligen de allra flesta så är väl innehållet i en dikt det viktigaste, men innehållet kan ju komma till lite olika uttryck beroende på form (en klassisk frågeställning är väl om form och innehåll helt går att separera?)

Så vad föredrar ni?
vers, rim, prosalyrik helt fritt osv. (Allt inte uppräknat här och vissa former utesluter inte andra, vers kan ju både vara med rim eller utan t.ex.)

Att flyga är att misslyckas med att falla.

Niklas
2020-11-12 10:31
1

Jag är inget stort fan av poesi, men om jag ska förstå det behöver det vara väldigt konkret. Det får gärna rimma på ett uppenbart sätt. 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

• Redigerat 2020-11-12 10:31 av Niklas
Maria
2020-11-12 10:36
1

Jag tycker om rim. Det blir liksom taktfast att läsa.

Refererar återigen till min favorit Nils Ferlin som hade förmågan att skriva enkelt men ändå få fram så mycket med orden.

Han kunde jobba länge med en enkel dikt men resultatet är magiskt.

/Maria

Magi-cat
2020-11-12 10:39
0

Åh, det finns många, både rimmade och orimmade. Det viktigaste är nog känslan tror jag och vad dikten förmedlar.

Dan Andersson, Karin Boye, Tage Danielsson …

Sedan gillar jag även haiku-dikter …

På Kulturtant har vi också en del poesitrådar, bl.a. denna:

https://kulturtant.ifokus.se/discussion/1481549/dikter-i-ord-och-ton

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Staffan
2020-11-12 10:50
0

Det är en (oväntat) svår fråga att svara på vad man tycker gör poesi bra. När jag själv skriver blir det salig blandning av takt, rim och form. Även radbrytningar, styckesindelningar och kommatering spelar roll för mig.

#0 Välkommen hit!

// Staffan

• Redigerat 2020-11-12 10:53 av Staffan
Pådrift?
2020-11-12 19:34
2

Kul med några svar. Med form menar jag då verkligen i bredast möjliga betydelse, med radbrytningar etc. påverkar ju lästakten rätt mycket ibland vilket också skapar känsla för dikten.

Gillar själv olika, och just hur formen är med och påverkar innehållet, vissa gör sig verkligen i rim andra måste få vara lite fria. Att det finns någon form av takt i dikten tycker jag dock är viktigt. Något element som skiljer den från prosa.

Vad tror ni, går det att skriva ungefär samma dikt i olika form?
(Någon får gärna ta det som en utmaning 😁😅)

Pådrift?
2020-11-12 19:34
0

#4: Tack 😀