Poesi iFokus

Poesi

Etikettideer
Läst 76 ggr
[Anonym.anony]
2

skrivideer

hej, nu kanske jag är inne på fel sajt men jag är en 12 årig tjej. Jag ÄLSKAR att skriva. Men asså jag vill skriva hela tiden men jag har liksom inga ideer om vad jag ska skriva om. Det är helt tom i mitt huvud.

Har ni några ideer?

DesK
1

Ett tips är att läsa mycket böcker av olika slag. Då kan du få idéer om vad du själv kan och vill skriva om.

/Désirée

Herveaux
1

#0: Om du tycker om engelska så finns det massor av idéer i form av något som kallas writing prompts. Det brukar vara en eller två meningar som ger en idé om vad historien kan handla om.
Här finns tex 100 writing prompts för yngre författare:
https://www.3plearning.com/blog/writing-prompts-for-kids/
Om du inte kan översätta själv eller har någon annan som kan, får du gärna säga till så kan jag hjälpa till.

En annan rolig lek är att bläddra i en tidning eller liknande och hitta en bild som du fastnar för. Det kan vara en person, ett djur, en stad, ett resmål, vad som helst som får fart på idéerna. Sen är det bara att börja fantisera ihop vem det är på bilden eller om något som händer i den där miljön.

Något jag har väldigt roligt med är att skriva fan fictions. Det är när man tar karaktärer från en bok, serie, film eller spel och skriver egna historier om dem.

Visst har du kaniner? Skriv en historia om dem, antingen som kaniner eller hur du tror de hade varit som människor.

// Harley

Stuck for writing prompts that will inspire your students to fill their pages? We’ve got you covered. Here are 100 writing prompts that will get heads down and pens moving faster than ever. Write about a special bond you have with an animal. Describe your dream bedroom. What would be in it and why? […]
Soligajag1
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0:

Hejsan ägaretillLilly

Jag har skrivit poesi , noveller , olika poem i många år.

När jag har stiltje och inte vet vad jag ska skriva om tar jag en promenad till skogen , det är så skönt att gå där och strosa för mig själv, det "pluppar" alltid upp ord i huvudet eller ett ämne som jag vill skriva om , sen. Har oftast med mig ett block där jag noterar lite ord.

Ett tips från mig .

En utav mina första dikter :

Dripp dropp dripp dropp!
Detta tillstånd gör att man inte orkar göra nånting alls,
Ska man kasta sig i soffan eller dansa en vals.

Man vill göra så mycket men orkar "bara vara" ,
Får ett telefonsamtal och vill helst inte svara..

Kom någon och gör mig HEL så jag slipper denna plåga,
För i mig är det annars mycket "eld o låga" .

Somnar till slut som ett lealöst kolli i sängen,
Ser mig själv springande ute på ängen.

Vaknar upp och allting ser ljusare ut,
Äntligen är detta elände slut!!

Tar mig en kopp kaffe och vaknar till liv,
nu kan jag ta mina "sjumila kliv" !

Sedan ska det vara ett foto på texten du skriver , helst.

Soligajag1

HH 🙂

• Redigerat 2021-07-27 06:53 av Soligajag1
[Anonym.anony]
1

#3: tack så jätte mycket!

[Anonym.anony]
1

#2: tack!

[Anonym.anony]
1

#1: ja, tack för svar!