Dagens illdåd
Idag har jag tampats med både ångest och illvilja.
Jag vaknar med ett ryck när jag ser en skepnad försvinna bort ur min åsyn,
va nu då , vem är det som spökar för mig i denna hiskeliga morgon tid.
Jag kryper upp i sängens hörn medans uret slår sitt taktfasta slag !
Varför kommer denna hemska mardröm åter igen till mig på natten.
Jag som är den snällaste och goaste varelsen på jorden .Kan inte göra en fluga förnär . En ringsignal tar mig till höga höjder av skräck medans jag
sneglar på apparaten som låter som en ylande varg.
Jag ignorerar denna signal och drar täcket närmare kroppen. Plötsligt vet jag vem denna person är som försöker nå mig . Jag darrar av köld trots att jag har mitt
tjocka dun täcke invirad runt mig.
Förbannar mig själv och min nyfikenhet , varför va jag tvungen att åka på den där resan till "skogens skönaste nymfer" .
Nu minns jag den där mannen som skulle följa efter mig som en hund.
Hur sjutton har han fått tag i mitt telefonnummer?
Eller är den någon från mitt tidigare liv som ska skrämma mig till döds , skrattar gott och tänker för mig själv . Lycka till med det .
Nu är jag lite rädd faktiskt fast jag i mitt sjätte sinne kan klura ut vem som har
spelat mig ett spratt.
Den personen ska få tillbaka så det visslar.
Vilka planer jag ska smida . Jag läser / lyssnar så mycket på deckare så då
kan jag sätta igång .
Ska köpa en mask som är grotesk och svarta tränings byxor + t-shirt.
Bra förklädnad behövs. Nu är jag beredd på det värsta scenariot.
Ser mig själv smygande som en orm i gräset , kikar upp mellan springorna i staketet då jag plötsligt hör ett svepande ljud bakom mig . Jag vänder mig snabbt om och stirrar in i ett par gröna ögon .
Ska jag ta till flykten eller hitta på en vals att jag befinner mig på ett "hemligt uppdrag" , tar det senaste och utbrister .
Jag är den hemliga agenten viskar jag .
Han skrattar så mycket så han nästan trillar omkull . Tar sig för magen och säger i mild ton , Snälla söta goa Karin , kom nu så får jag bjuda dig på en iskall Öl med världens underbaraste hamburgare som jag nyss grillat .
Sedan är han på väg att ta mig i armen för att lotsa mig till sitt hus men den
niten går jag inte på utan vrider runt och tar tag i hans armar i ett skruv grepp .
Va du tvungen att skrämma sig sådär säger jag ?
Vadå skrämma dig säger han , jag har ju nyss kommit hem från Spanien och jag va så hungrig eftersom flygplans maten är så kass.
Är det någon som följer efter dig ?? Ska vi ta fast ligisten tillsammans .
Nu ser jag väl ut som ett frågetecken och tar av mig masken då jag ser dessa gröna ögon stirra på mig som om han sett ett spöke . Men..men , , stammar han , det är inte möjligt , du är inte Karin utan hennes tvilling Malin . Du ska ju ligga på havsbotten .
Nej, , nu får du allt förklara dig , ,
Förklara mig , om du minns så är Karin och jag enäggstvillingar och väldigt lika , inte ens mamma och pappa kunde se skillnad på oss.
Vi spelade ut våra kort till alla och envar.
Då förstår du att det är Karin som ligger på havsbotten eller låg eftersom fallet är uppklarat enligt polisen .
Men jag ska ta reda på vem som ligger bakom dådet.
Hallå där sa Hector , det ska du inte alls. I så fall gör vi det tillsammans.
Följ med mig in nu så kan vi äta och koppla av. Sedan kan vi sätta oss ner , skriva upp punkter hur vi ska gå tillväga.
Jaja, , advokat Perez , jag ska lyssna på dig.
Nu satt vi i Hectors vardagsrum och njöt utav kaffe med likör.
Minns du att min syster Karin också va en advokat och hade ett knivigt fall, för hon tog sig an dem värsta bovarna .
-Jodå sa Hector , jag minns . Därför är det extra viktigt för dig att vara
försiktig . Inte ta lagen i egna händer .
Exakt , för polisen är ju så duktiga att ta fast Karins förövare .
Karin berättade ingenting för mig om hennes arbete , hon ville inte prata om jobb på fritiden. Men jag har luskat ut ett och annat .
Sedan har jag egna kontakter som kan hjälpa mig .
Du får ha en fortsatt trevlig kväll , nu måste jag iväg.
Hej så länge sa jag och sen joggade jag ut i friska luften . .
Nu kan man läsa alla 3 avsnitten på en och samma gång.
Soligajag1
Lånar ett foto från pixabay
HH 🙂