Poesi iFokus

Poesi

Etikett: novell
Läst 55 ggr
Soligajag1
0

Min egen drömresa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min egen drömresa

Denna dag börjar min resa dit jag endast varit i mina drömmar.

Jag stiger av planet som fört mig till dem sydliga breddgraderna där jag aldrig befunnit mig förutom i min fantasi värld.

Chockad stirrar jag på alla människor som står nedanför trappan jag just klivit av. Vad tittar dem på hinner jag tänka innan jag segnar ner på marken.

Hallå hallå Esmeralda , vad hände säger en röst intill mig.
Jag såg ett spöke som ser exakt ut som mig sa jag. Vem är det?
Det är din tvilling syster Eija sa en man..
Men hur. . stammade jag, jag har väl ingen tvilling syster.

Jo, det har du. Vi förstår att det kommer som en chock för dig.
Vi ska åka till ranchen så ska vi berätta allt.
Jag heter Manuelo och är Eijas man.
Nu stirrade jag på honom som ett fån och tankarna for åt alla håll.

Jag sitter i bilens baksäte och undrar var jag kommit och hur det kunde bli såhär.
Livet som jag hade i Sverige va till belåtenhet förutom att jag hade mardrömmar om en kvinna som ropade mitt namn som om hon letade efter mig.

Till slut beställde jag denna resa till detta land Spanien som jag har saknat sen jag föddes. Vill gärna tro att jag föddes på BB där i Alicante.
Sedan minns jag inte så mycket från min barndom när mamma sa en dag att vi skulle flytta till Sverige.

På den vägen är det.
Kom nu Esmeralda sa Manuelo och tog mig i armen för att hjälpa mig ur bilen.
Du ska få tvätta av dig innan maten som serveras ute vid olivlunden.

Jisses tänkte jag, det va precis det jag drömde om när jag satt i planet bredvid en korpulent herre som bara pratade hela tiden. Till slut somnade jag av hans pladder vilket va skönt.

Så jobbigt med sådana människor som hela tiden måste prata tänkte jag och kunde inte låta bli att le när jag får syn på mannen som kommer gående emot mig.
Men där är du säger han och presenterade sig som Nico , Manuelos bror.
Men, , stammade jag. Det va du som satt bredvid mig i flygplanet.

Då började han skratta högt med ett klingande skratt.
Kom nu söta Esmeralda så äter vi , visst vill du ha ett glas vitt vin till maten. .

Tack , det vill jag gärna ha.

Sedan tog hon emot glaset och smakade på vinet.
Det va verkligen gott och läskande.

Sedan satte sig Nico bredvid henne med Eija som log åt henne och sa : Välkommen Esmeralda. Så trevligt att äntligen få träffas.
Nu kom även hennes mamma ut med en massa läckerheter som hon ställde på bordet och sa varsågod.

Esmeralda bara gapade på allihop men kunde inte ta en tugga av maten för hon
va i en sån chock.

Mamma började berätta om hur det kom sig att Eija va där, hon visste ingenting förrän telefonen ringde en dag från Spanien. En kvinna sa att hon hittat ett barn utanför hennes dörr, hon tog hand om barnet som om det va hennes egen.

Tiden gick och kvinnan ställde inga frågor eftersom hon alltid längtat efter ett barn.
Eija växte upp i Spanien i kvinnans hem. Kvinnan heter Hanna och kommer från Finland, hon pratade finska med barnet så Eija kan finska.

Så en dag utav en händelse befann sig Eija, Hanna och jag på samma föreställning där Eija uppträdde för hon är en "teater apa". Hon älskar att sjunga och busa med alla.
Jag fick en chock och bara stod och gapade precis som du gjorde när du svimmade av då du såg henne.

Vi bestämde att vi skulle sätta oss att fika efter föreställningen. Den heter förresten "kuolema" och finns att se än, det betyder döden sa mamma.

Jo , jag vet sa jag, och sen då, vad hände sa jag.
Vi tog reda på varifrån Eija kom och allt.
Till slut fick vi även födelse beviset från kyrkan där en kvinna lämnat barnet.
Eller en flicka va det.
Allting löste sig med att Eija och Hanna flyttade hit till oss. då va hon arton år. Idag är hon i din ålder som du vet, ni är födda samma dag , den 29 November 1999.

Nu är vi en familj och det va därför vi ville återförenas med dig här.
Vilket svammel sa jag rakt ut. Detta ska jag bara acceptera som en person eller??
Ni är för patetiska.
Nu reste jag mig upp och vinglade till av yrsel. Hade visst inte ätit något utan bara druckit vinet. Vimmelkantig satte jag mig ner igen, såg allas blickar på mig precis som om jag va en galen människa.

Men Esmeralda sa mamma. . .

Ja mamma , jag heter visst så och det ska jag säga dig nu. Varför döpa ett barn till Esmeralda när man inte har något ursprung från det eller ?

Sen heter min syster Eija som är ett finsk namn.
Jag ska nog byta namn till Jaana , det passar mig mycket bättre.

Nu blev det liv i luckan hos alla vid bordet.

Jaja, , sa mamma. Du ska få en bättre förklaring om vad som hände din tvilling syster.
Jag va så trött och slut efter förlossningen, jag visste inte att jag hade två barn i magen förrän barnmorskan helt plötsligt sa, vänta det kommer ett till barn.
Herregud tänkte jag sa mamma. Vad ska jag göra nu.

Barnet kom till världen och jag bestämde mig för att hon skulle få växa upp hos min fina vän Hanna. Vi döpte henne till Eija eftersom vi har rötter från Finland som du vet. Din far som inte finns hos oss längre, han gick bort i cancer för några år sen.

Hanna är en fantastiskt kvinna som har tagit hand om Eija som sin egen, Eija säger mamma till henne.

Så , nu vet du lite mer , förlåt för att jag inte sa sanningen direkt.
Ät lite mat snälla Esmeralda så du blir piggare. Sen kan du vila , vi har ställt i ordning ditt rum som du såg. Jag la alla dina kläder i byrån och i skåpet hängde jag dina klänningar och skorna står på hyllan nedanför.
Vilka vackra hattar du har och så fina askar till dem.
Ursäkta om jag tog en titt på dem, dem är verkligen fina.
Var har du köpt dem ?

Jag har gjort dem själv sa jag.
Va sa mamma och stirrade på mig som om jag va komplett galen.
Då har du kommit till det bästa landet för att lansera dina vackra hattar.

Ähh, , sa jag , det va en hobby som jag pysslade med på kvällarna efter mitt ordinarie jobb som jurist.
Nu blev mamma ännu längre i ansiktet , , men men, , stammade hon. När har du studerat till jurist och hur ??

Jaja, , sa jag, jag måste få ha lite hemligheter med.

Så jag jobbar som jurist och har en hobby vid sidan om.

Flera av mina vänner har köpt mina hattar. Jag har en hemsida om någon av er vill beställa en hatt.

Ursäkta sa jag men jag börjar bli trött , jag går och lägger mig .
Tackar för ikväll
och den goda maten. Sov gott !

Mamma va på våg att resa sig upp men jag hejdade henne , det är okej, jag hittar själv. Jag hade så mycket funderingar i huvudet att jag visste att jag inte
skulle kunna somna. Vilken tur att jag inte hade packat upp min väska ännu.
Jag tog fram den och började lasta ur mina kläder och alla hattar.

För självklart skulle jag ordna ett event eller hatt collage med mina hattar.
Ideerna sprutade ut ur huvudet . .

Ska skriva upp olika teman jag ska ta upp på mötet med min mamma sen.

Sedan blir det ett event ute på bygden eller eventuellt på något Cafe , måste åka till stan och kolla runt i olika lokaler.

Ska även plocka fram alla hattar och se till att dem är okej innan försäljning.
Hoppas att mamma kan bistå med fikat till eventet.

Hon borde ha en del väninnor som är intresserade.
Sedan ska jag prata med en jurist byrå eller advokat kontor om dem behöver
hjälp med sina kunder.

Nu är jag så trött att jag kan somna stående.

Jag väcks ur min slummer av att det knackar på dörren.
Hallå , Esmeralda , är du vaken ? Frukosten serveras nu , du är välkommen ner.

Tack säger jag, jag kommer.

Jag kunde inte låta bli att ta på mig en utav hattarna för att se mammas och dem andras reaktion, , nog blev det en reaktion allt.

Alla stirrade på mig. Då menar jag även den lilla söta servitrisen oxå.

Nu måste vi prata om hur du ska lansera din idé om dina juveler till hattar.
Kom och sätt dig och ät lite , du behöver näring.

Tack så mycket sa jag.
Jag vill ta en promenad i staden och se mig omkring.
Finns det någon advokat byrå som behöver min hjälp, mitt specialområde är
"barn med svårigheter" på olika sätt.

Jag har adopterat ett utav barnen , ,

fortsättning följer. .

HH 🙂

• Redigerat 2024-08-20 09:05 av Soligajag1