Det regnar
Den blå hinken står
på trekvart stadigt som
en synvilla.
En bit ifrån står en
orange spade
på huvudet.
Med skaftet lojt lutande.
Nerkörd djupt
i sandlådans
regnblöta
splitter.
Overkligt.
Övergivet.
I en
avstannad
rörelse.
Utan liv.
I väntan på
livfullhetens
bräddfyllda lekfullhet
som hastigt drog sig
undan .
Den blå hinken står
på trekvart
stadig som en synvilla.
Där det regnar bomber.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Vill du ha feedback, eller vill du främst dela med dig?
Mvh // Johan
#1: Det skulle vara kul med lite feedback eller tankar….
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Jag har läst tre eller fyra av din texter och får ungefär samma tankar om alla.
Bilderna du målar upp är vackra och fint formulerade som att man skulle vilja vara där, men dom känns lite som ett redogörelse av vad finns finns, och saknar hur dom får dig att känna eller tänka. Jag hade önskat mer av dig i texterna, utöver de vackra platserna ”du” befinner dig i.
Jag tycker jag blivit bättre på att skriva genom att be ChatGPT om feedback. Bland annat just det här med att det blir lite mekaniskt istället för kännande.
Jag har speciellt uppskattat att man kan ställa följdfrågor, be om förslag, förklara mer vad man själv tänkte eller kände om vad man skrev om så att svaren bättre reflekterar det.
Man kan börja med en väldigt enkel prompt som ”Ge mig konstruktiv feedback om den här dikten jag har skrivit: ” och även inkludera texten. Och är det något speciellt man vill att den fokuserar på kan man ha med det.
För mig har det varit en bra hjälp att bli bättre på att hitta en balans mellan vad jag vill få sagt, på det sätt jag vill säga det, men också att det tolkas som jag hörde det i mitt huvud.
En feedback jag ständigt fick först 20 gångerna med olika dikter, var att jag för abrupt gick från en scen till en annan. När jag fick syn på det själv, kände jag också hur hela texten blev bättre.
Så jag använder ChatGPT som en coach och bollplank, snarare än ”skriv en dikt om” och låtsas att det är jag.
Mvh // Johan
#3: Tack för din feedback! Låter det sjunka in.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#3: Jag tror att jag oftast skriver utifrån ett betraktande perspektiv. Just för att väcka känslor hos läsaren och jag har nog aldrig reflekterat över att läsaren vill veta nått om mig och min känsla …..
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#5: Förstår precis. Jag har också mycket gjort det. Jag tyckte dock mina texter blev både finare och mer intressanta av att mer av hur det kändes att vara där får visas, inte bara hur det såg ut att bara där.
Alltså, mer vara karaktären i filmen, en teckentolkaren som beskriver filmer.
Det är ju en smaksak så klart, men för min del, tyckte jag att mina texter blev bättre. Men också svårare, då man riskerar skriva clichéer.
Jag menar inte att man ska låta ChatGPT skriva ens dikter åt en, men jag tycker det är ett fantastiskt verktyg för att lyfta fram alternativ som man kanske inte riktigt lyckas få ur sig.
T ex, om du tog den här dikten du skrivit och gav till ChatGPT, men sedan beskriver du också nästan som att du pratade med en vän i telefon, hur du kände och upplevde att vara där, så kan ChatGPT behålla din beskrivning, men fläta in känslorna också.
Det kommer garanterat inte bli perfekt, men jag tror det kommer ge dig idéer och inspiration för hur du skulle kunna skriva om den, eller idéer för en helt annat text.
Som sagt, inte för att ta över ditt jobb (vi skriver ju för att det är givande och kul och kreativt), men att ge feedback, hjälpa till med idéer, skruva till en formulering, som du sedan gör till ditt eget.
Mvh // Johan
#6: Jag tror mig förstå vad du menar.
Men det där med att redigera och omskriva och chatt gpt…..
Det käns inte alls som min grej. Visst är det kul och käns bra. Om någon uppskattar texterna som jag lägger ut.
Oftast,faktiskt alltid så är det något eget i mig som berabetas och tar sig ut i skrift.
Så mina texter vill jag inte fin skriva på så vis. Just nu i alla fall. Det blir för mycket prestige.🤔 Det stoppar mitt flöde och jag börjar att censurerar mig.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Ja man behöver ju veta varför man skriver. Det avgör mycket.
För mig tror jag det är dessa anledningar i denna ordning:
- Jag tycker om att vara kreativ
- Jag har något jag vill få sagt
- Jag vill att jag ska få ut något av att läsa min egna texter
- Jag vill förbättra mitt skrivande
- Jag vill att andra ska läsa och känna något av texterna
Att ha en coach hjälper mig med alla punkter i olika stor skala. Kanske faktiskt ganska precis omvänt listans ordning.
Denna coach skulle kunna vara att gå en kurs i skrivande, läsa böcker om skrivande, läsa andras texter för inspiration, eller, ChatGPT. För passar ChatGPT bäst för snabb och kontinuerlig feedback. Sedan ber jag om feedback från närstående för en mer mänsklig återkoppling.
Jag tycker det finns ett ohälsosamt motstånd till AI som coach och bollplank för kreativa sysslor. Förmodligen mest av okunskap.
Men i detta fallet hänger det på varför man skriver. Ibland kommer all utomstående feedback vara fel, ibland rätt.
Den biten är personlig.
Mvh // Johan
#8 Jag vet inte om jag skulle kalla mitt motstånd till AI som coach som ohälsosamt precis.
Var och en gör som var och en vill och känner är rätt för sig själv. Så tänker jag.😉
Jag lägger ingen värdering i det. Det är inte min väg just nu iallafall.
Vem vet det kan ju ändras med tiden?
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Ja, det var därför jag avslutade med:
Men i detta fallet hänger det på varför man skriver. Ibland kommer all utomstående feedback vara fel, ibland rätt.
Den biten är personlig.
Mvh // Johan