Poesi iFokus

Poesi

Etikett: skriva-av-sig
LĂ€st 185 ggr
Soligajag1
0

VĂ€der och vind !

Godmorgon Tisdagen den  11 Juni đŸ™‚ 

Idag skiner ingen sol  utan det tonar upp massor med mörka moln som Ă€r fyllda med regn och blixtar som skjuter sina pilar hĂ€rs och tvĂ€rs.  Regnet strilar i lĂ„nga sjok och det bildas pölar fulla av vatten . I ögonvrĂ„n ser en liten flicka att hĂ€r kan hon hoppa och ha skoj.  Äntligen kom det tĂ€nker flickan och myser för sig sjĂ€lv samtidigt som hon ser sin mamma komma springande frĂ„n ett annat hĂ„ll.  Mamman tar tag i flickans arm  och tittar pĂ„ henne med ilsken blick . 

Flickan lipar Ă„t mamman och skrattar gott  Ă„t hennes ögon som blĂ€nger pĂ„ henne.  Jag fick Ă„tminstone roligt i nĂ„gra minuter som jag kan njuta av under resten av dagen i min dagbok mumlar flickan för sig sjĂ€lv. 

Nu har det kommit andra barn som gĂ€rna vill leka i vattenpölen och börja hoppa upp och ner samtidigt som dem skrattar och tittar pĂ„ varandra. En av barnen pekar plötsligt pĂ„  nĂ„got som ligger pĂ„ marken och tar upp en nyckelklippa som gömt sig i  vattnet.  Vems kan det vara funderar grabben , kanske flickans som lekte hĂ€r  nyss , jag vet var hon bor sĂ€ger han för sig sjĂ€lv , tar nyckelklippan och börjar gĂ„ bort frĂ„n stan .  

Kom pĂ„ denna Novell i ett ögonblick . . đŸ™‚ 

FortsĂ€ttning följer . . 

Soligajag1 

( Bilden frĂ„n pixabay) 

HH đŸ™‚

Soligajag1
0

FortsĂ€ttningen . . đŸ™‚

Var tog dem vĂ€gen undrar han och ser flickan plötsligt genom ett CafĂ© fönster  dĂ€r hon sitter och stirrar in i nĂ„got som om hennes blick Ă€r tom och har fĂ€rdats hundra  mil lĂ„ngt frĂ„n CafĂ©et. 

Hon har ett vackert rött lĂ„ngt hĂ„r som böljar sig nerför hennes axlar i en kaskad av lockar. Han ser sig sjĂ€lv bredvid henne med ögon fulla av beundran. 

Han slinker in pÄ Caféet och tittar Ät flickans hÄll för att se om hon har sett honom men hon verkar vara försjunken i sin egen lilla vÀrld. Drömmer sÀkert om en mysig plats dÀr hon fÄr vara sjÀlv och filosofera.

Han gĂ„r bort till ett bord och sĂ€tter sig ner för att ta fram en bok ur vĂ€skan, efter ett ögonblick kommer en servitris fram och frĂ„gar om han vill ha nĂ„got men han viftar bort henne och gĂ„r mot utgĂ„ngen för nu har flickan och mamman rest pĂ„ sig för att försvinna ur hans synvinkel. 

Han gĂ„r efter dem och lĂ„tsas plocka upp nĂ„got ur vĂ€skan samtidigt som han sneglar pĂ„ flickan och undrar vad hon heter. Isabelle kanske eller Josefin tĂ€nker han , hon ser ut som en Josefin med den lĂ„nga röda hĂ„rs manen som hon har virat runt sitt huvud som en propeller myser han.  

Var ska dem ta vĂ€gen i detta ovĂ€der undrar han och försöker snegla pĂ„ dem i ögonvrĂ„n. Helt plötsligt kommer det en röd bil skjutande som en kanon utan förvarning, den kör upp pĂ„ trottoaren och sveper ner bord och stolar i ett huj. Han bara stirrar och ropar pĂ„ hjĂ€lp. 

Var sjutton kom denna bil ifrĂ„n undrar han och ser nu att flickan ligger pĂ„ marken samtidigt som det börjat bilda en blodpöl under hennes kropp. NĂ„gon har iakttagit detta och ringt efter ambulans för nu hör han höga sirener inom rĂ€ckhĂ„ll.  Ambulansen stannar bredvid vid CafeĂ©t och kommer rusande med en bĂ„r och undersöker flickan medans mamman stĂ„r en bit bort helt skĂ€rrad av hĂ€ndelsen.  Mamman hĂ„ller handen för munnen och fĂ„r inte fram ett ord. Hon har vĂ€l fĂ„tt en chock och darrar, hon kliver in i ambulansen och den Ă„ker ivĂ€g med tjutande sirener.

Vad var det som hĂ€nde tĂ€nker killen och ser nu att den röda bilens Ă€gare sitter pĂ„ trottoaren med glasad blick. Vem Ă€r det som kan köra pĂ„ detta sĂ€tt och inte fĂ„ nĂ„gon reprimand. Killen stirrar som om han sĂ€tt ett spöke pĂ„ mannen som kommer fram till honom nu. Han har inte fĂ„tt en skrĂ„ma pĂ„ kroppen och tar sig fram utan problem. Nu sĂ€tter han sig ner bredvid killen som inte kan ta blicken frĂ„n honom. 

Vem Ă€r du? sĂ€ger killen. 

Josefins pappa sĂ€ger mannen och börjar grĂ„ta hejdlöst och försöker förklara att han inte fick stopp pĂ„ bilen, den Ă„kte ivĂ€g sjĂ€lv precis som att den hade fĂ„tt vingar och jag kunde inte styra den. 

Josefin tĂ€nker killen och ler brett. Det va vĂ€l det jag visste tĂ€nker han och samtidigt vaknar han med ett ryck.  

- Jens?  Hur lĂ€nge ska jag skrika pĂ„ dig sĂ€ger hans mamma bredvid  hans sĂ€ng, drömmer du eller ??

HH đŸ™‚